|
|
|

|
|
|
|
MŰVEK
- Nietzsche. Bevezetés Nietzsche Frigyes: A tragédia eredete vagy görögség és pesszimizmus című könyvének magyar fordításához = Filozófiai Írók Tára, XXIII. kötet, Budapest, 1910;
- Donatello problémája. A Kéve könyve, Budapest, Világosság Könyvnyomda RT, 1914;
- Magyar művészet, Athenaeum, Budapest (Gondolat és írás II.), 1923. Corvina, Budapest, 1971;
- A művészet forradalmától a nagy forradalomig I-II. Cikkek, tanulmányok, szerk. TÍMÁR Árpád, Magvető, Budapest, 1976;
- Művészet és világnézet. Cikkek, tanulmányok 1920-1970, Szerk. TÍMÁR Árpád, Magvető, Budapest, 1976;
Egybegyűjtött írások, szerk. TÍMÁR Árpád, MTA Művészettörténeti Kutatócsoport, Buda-pest, 1988-;
- Cikkek, tanulmányok 1902-1908, 1988;
- Cikkek, tanulmányok 1909-1916, 1995;
- Cikkek, tanulmányok 1917-1930, 1998;
Levelezés:
- Fülep Lajos levelezése, szerk. F. CSANAK Dóra. MTA, Budapest, 1990-2007;
- 1904-1919, 1990;
- 1920-1930, 1992;
- 1931-1938, 1995;
- 1939-1944, 1998;
- 1945-1950, 2001;
- 1951-1960, 2004;
- 1961-1970, 2007;
- Fülep Lajos levelei Elek Artúrhoz, a szöveget gondozta, a bevezető tanulmányt és a jegyzete-ket írta: FÜLEP Katalin, OSZK, Budapest, 1990;
- Fülep Lajos és Kner Imre levelezése, összeállította, bevezető, jegyzetek: SÜMEGI György, szerk.: ERDÉSZ Ádám, Békés Megyei Levéltár, Gyula (Forráskiadványok a Békés Megyei Levéltárból 17.), 1990;
A válogatott bibliográfiát szerkeszti: Vasbányai Ferenc (OSZK – Humántudományi Bibliográfiai Osztály)
|
|
|
|
|
|
FÜLEP Lajos (Budapest, 1885. január 23. – Budapest, 1970. október 7.): filozófus, művészettörténész, író.
1902-ben érettségizett Nagybecskereken, s ekkor már kritikákat írt a Nagybecskereki Hírlapnak. 1904–06-ban a Hazám című napilap, 1906-tól az Ország munkatársa. 1905–1908-ban interjúkat, cikkeket írt a Népszavában, a Szerdában, az A Hétben, a Művészetben, az Új Szemlében; 1906-ban a Magyar Szemle társszerkesztője lett. 1904–1906-ban párizsi, 1909-ben angliai tanulmányutat tett, 1907–1914 között ösztöndíjjal Olaszországban járt. Fordításában és előszavával megjelent Nietzsche A tragédia eredete című. esszéje. 1911-ben Lukács Györggyel külföldről szerkesztette A Szellem című folyóiratot. 1912-ben Pesten doktorált filozófiából, művészettörténetből, olasz nyelvből és irodalomból. 1913-ban feleségül vette Erdős Renée-t; 1918-ban elváltak. 1914-től szakreferens volt a főváros szociálpolitikai osztályán, tanított a Kereskedelmi Akadémián és az iparrajziskolában. Egyik meghatározó alakja volt a Szellemi Tudományok Szabad Iskolájának. 1916–1920-ban elvégezte a budapesti református teológiai akadémiát. 1918 decemberében kinevezték a Külügyminisztérium sajtóosztályára, majd Károlyi kormánya megbízta a Magyar Köztársaság itáliai képviseletével. 1919. május 3-tól a budapesti egyetem olasz tanszékének tanára lett; ősszel elvesztette állását. Lelkésznek nevezték ki 1920-ban Medinára, 1921-ben Dombóvárra, 1922-től Bajára, 1927-ben Zengővárkonyba. 1929-ben a Pesti Naplóban elsőként írt a dunántúli egykéről. Illyés Gyula tőle kapott ösztönzést a falukutató irodalmat elindító nevezetes tanulmányához (Pusztulás, Nyugat, 1933). Fülep Lajos – Németh Lászlóval és Gulyás Pállal – az 1934-ben induló Válasz című folyóirat alapító tagja volt. Hamar visszavonult a szerkesztéstől, Nemzeti öncélúság című programtanulmánya is félbemaradt. 1932–1940 között magántanár volt a pécsi, 1946-tól a budapesti egyetemen, 1947-től pedig az Eötvös-kollégiumban tanított. 1951-től az ELTE művészettörténeti tanszékének vezetője volt; 1959-ig tartott előadásokat. 1953–1961 között szerkesztette a Művészettörténeti Értesítő című folyóiratot és A magyar művészet története (1956) című összefoglalást. 1961-ben nyugalomba vonult. Széher úti lakása fiatal értelmiségi tanítványainak gyülekezőhelye volt. Haláláig dolgozott töredékben maradt művészetfilozófiáján.
Pályakezdésekor mindent írt: színikritikát, képzőművészeti és irodalmi tárgyú írásokat; érdekelte a filozófia, az esztétika, a néprajz, a zene. Szépírói ambíciói hamar visszaszorultak. Csípős és találó korai kritikái az elavult, konzervatív akadémikus művészetet leplezik le. Korán fölfedezte Adyt, Cézanne-t, Rippl-Rónait. Fölismerte Bartókék és a Thália színházi mozgalom jelentőségét. Alapelve "a művészetek kölcsönössége és folytonossága"; híressé vált axiómája szerint az "egyetemes és nemzeti korrelatív fogalmak". Irodalmi tanulmányai közül kiemelkedik Szabó Dezső Az elsodort falujának bírálata; az olasz irodalom Dantétól Tassóig ívelő panorámája (Dante, Petrarca, Humanizmus, Ariosto, Machiavelli, Torquato Tasso). Életművének földolgozása és kiadása folyik.
OSZK MEK – Irodalmi Szerkesztőség (Csűrös Miklós szócikke alapján: Új Magyar Irodalmi Lexikon, CD-ROM, Akadémiai Kiadó, 2000) |
|
|
|
|
|
|