|
|
|
|
|
|
|
MŰVEK
Életműsorozat a Magvető Könyvkiadónál 1969–től:
- Szakadékok. Elbeszélések, 1969;
- Szigorlat. Elbeszélések, 1969;
- Krétarajzok. Esszék, Második, bővített kiadás: 1970;
- A tövisszúró. Kisregények és színmű, 1971;
- Árnyékrajzok. Esszék, 1972;
- Két oroszlán között. Tanulmányok, úti jegyzetek, 1973;
- A fele komédia. Drámák, 1975;
- A só íze. Esszék, interjúk, visszaemlékezések, 1976;
- Hálókba bonyolódva. Színművek, 1977;
- Izabella és testvérei. Drámák, 1978;
- Ostya nélkül. Esszék, karcolatok, 1978;
Sorozaton kívül a Magvető Könyvkiadónál:
- Krétarajzok. Esszék, 1957;
- Hamisjátékosok. Novellák, 1958;
Kettős kör. Novellák, emlékezések, színmű, 1962;
- Az idegen. Dráma, 1965;
- Száz történet 1–2. Kisregények, 1966;
- Írók, színészek, dilettánsok. Esszék, 1968;
- Hármaskönyv, 1–3, A drámaíró, Az esszéista, Az elbeszélő, 1972;
- Névtelen levelek. Színmű, 1974. Pozsony, Lita, 1976;
- Történet a szerelemről és a halálról. Hamisjátékosok. Zsuzsa. Kisregények, 1974;
- Örvények között, Hamisjátékosok. Novellák és kisregény, a Szépirodalmi Kiadóval közösen, 1975;
- Dilaudid. Elbeszélések, 1978;
- Mestereim, barátaim, szerelmeim, 1–2. Esszék, 1979. Második, bővített kiadás: 1983;
- Halandók. Karcolatok, elbeszélések, 1–2, 1980;
- Kulisszák nélkül, 1–2. Drámák, 1981;
Igézet. Esszék, novellák, úti jegyzetek, 1982;
- Tüdőgyulladásom első éjszakája. Elbeszélés, 1982;
- Méhrajzás. Félszáz arcképvázlat nőkről, 1985;
- Ezüstpénz. Félszáz arcképvázlat férfiakról, 1986;
- Spanyol Izabella. Dráma, 1976, Pozsony, Lita, 1986;
- Szerelmeim, évek múlva. Esszék, 1984;
Napfoltok. Esszék, 1987;
|
|
|
|
|
|
ILLÉS Endre (Csütörtökhely, 1902. június 4. – Budapest, 1986. július 22.): író, esszéista, műfordító, szerkesztő.
Budapesten orvostanhallgató, 1924-től Az Est-lapok munkatársa lett. 1927-ben dolgozott a Pandorának, 1932-től a Nyugatban jelentkezett kritikáival; ez utóbbinak és a Magyar Csillagnak állandó kritikusa. 1933–1936 között a Budapesti Hírlap irodalmi mellékletének, 1937–38-ban az Új Magyarország kulturális rovatának szerkesztője. 1939-től a Révai Rt. irodalmi igazgatójaként nagy szerepet játszott az irodalmi életben. 1950–52-ben a Révai, az államosítás után a Szépirodalmi Könyvkiadó műszaki vezetője; 1953-ig főszerkesztő, 1956-ig a magyar részleg vezetője, 1966-ig a kiadó irodalmi vezetője, 1967-től igazgatója. Egyik legnagyobb vállalkozása a Magyar Remekírók sorozat elindítása volt. 1937-ben és 1939-ben Baumgarten-díjat kapott, 1962-ben és 1978-ban József Attila-díjas, 1963-ban Kossuth-díjas. 1982-ben a M. Népköztársaság Rubinokkal Ékesített Zászlórendjével tüntették ki.
Irodalmi munkásságát impresszionisztikus, de szigorú kritikáival kezdte. Minden novellája egyetlen jelen idejű pillanat, epizódnyi vízió. Tartja magát a műfaj klasszikus (boccacciói) és 19. századi (maupassant-i) szabályaihoz. A stílus feszes, tömör, már-már ridegen tárgyilagos. Az Illés Endre-novella (pl. Szigorlat, A parancs, Andris) aprólékosan kidolgozott esemény foglalata, parányi metszet a világból. Utazási élményei sem csupán leírások, beszámolók, hanem érdekes eszmefuttatások, karcolatok, miniatűr novellának beillő alkotások. A drámaíró első nagy sikere a korabeli társadalmat élesen bíráló Törtetők (bemutató: Nemzeti Színház , 1941). Jól megkomponált, az analitikus jellemábrázolás eszközeivel élő drámáit műfaji sokféleség jellemzi: szimbolikus mesejáték (Egyszárnyú madarak, 1974), legendafeldolgozás (Trisztán, Vas Istvánnal, 1957) regényadaptáció (Vörös és fekete, 1959), történelmi dráma (Spanyol Izabella, 1976), társadalmi dráma (Hazugok, 1949; Türelmetlen szeretők, 1959). Illés Endre a Nyugat 2. és 3. nemzedékének esszéíróihoz hasonlóan a 19. századi, sőt még korábbi hagyományokat kora irodalomtudományának, szociológiájának és pszichológiájának válságtudatával ötvözi. "Krétarajzai" a művészi igényű próza, a dokumentum, a biográfia módszerét elegyítik, s az ábrázolás tárgya maga az irodalom, az írók és művek élete, háttere. Stendhal-tanulmányaiban pl. a korkép, társadalomrajz eszmetörténeti, lélektani, filológiai ismeretekkel egészül ki. Illés Endre különösen a századforduló és a Nyugat nagyjai iránt érdeklődött, de nemzedéktársairól (pl. Illyés Gyula, Németh László, Tamási Áron) is emlékezetes portrékat rajzolt. Esszéi eredetileg az alábbi kötetekben jelentek meg: Krétarajzok (1957, bővített kiadás: 1970), Gellérthegyi éjszakák (1965), Írók, színészek dilettánsok (1968), Árnyékrajzok (1972), Két oroszlán között (1973), A só íze (1976). Többek között Stendhal, Maupassant, Mauriac és Camus műveit fordította, legnagyobb teljesítménye a három Stendhal-regény (Vörös és fekete, A pármai kolostor, Vörös és fehér) tolmácsolása.
OSZK MEK – Irodalmi Szerkesztőség (Olasz Sándor szócikke alapján: Új Magyar Irodalmi Lexikon, CD-ROM, 2000)
vissza
Egyéb szövegkiadások:
- Zsuzsa. Kisregény, Budapest, Franklin Társulat, 1942;
- Kevélyek, elbeszélések, Budapest, Franklin, 1947;
- Történet a szerelemről és a halálról, kisregény, Budapest, Móra, 1957. Magvető, 1974;
- Gellérthegyi éjszakák, esszék, Budapest, Szépirodalmi, 1965;
- Homokóra. Komédia, Budapest, Szépirodalmi, 1962;
- Színház, színművek, Budapest, Szépirodalmi, 1967;
- Szávitri Történet a szerelemről és a halálról, Kass János illusztrációival, Budapest, Móra, 1986. Budapest, Pán, 1992;
- „... talpig nehéz hűségbe”. Naplótöredékek, úti jegyzetek, emlékezések, vál.: ILLÉS Endre, szöveggondozás, s. a. r.: KÓNYA Judit, Budapest, Helikon, 1988;
- Halandók és halhatatlanok. Kiadatlan esszék és kritikák. Vál. és s. a. r.: KÓNYA Judit, Budapest, Szépirodalmi, 1990;
A válogatott bibliográfiát szerkeszti: Rózsafalvi Zsuzsanna (OSZK - Kézirattár)
|
|
|
|
|
|
|